22. vůl

23.12.2020 23:08

Na louce se pásl vůl a jen tak tak, že nesežral i šneka.

„No, no, to nemůžeš dát pozor?” vykřikl šnek celý rozčilený.

„Promiň," zabučel vlídně vůl.„Neviděl jsem tě. Nechtěl jsem ti ublížit."

„Proč ti malí musejí pořád něco snášet od těch velkých?" stěžoval si šnek.

„Nepovídej," odvětil vůl rozvážně. „Já třeba musím hodně strpět od lidí. A přece jsou menší než já. Od rána do večera mě moří. Málokdy si můžu v klidu utrhnout pár stébel trávy." 

„Promiň,” řekl šnek, „nechtěl jsem té urazit." „V pořádku,"  zabučel vůl. „Raději mi pověz, co tu pohledáváš? Ty nejsi zdejší, jinak bych tě byl už dávno někde potkal. Mám celý den na krku ohlávku a ta mě nutí dívat se pořád jen na zem, to víš."

„Ne, nejsem zdejší. Jdu z daleka. Hledám Spasitele světa."

„Vezmi mě s sebou,” prosil vůl. „Chtěl bych, aby mému pánovi domluvil. Měl by mu zakázat, aby mě mlátil a dával mi práci za deset. Měl by mu nařídit, aby mi dával víc jídla. Měl by.. 

„Ale bude to malé dítě. Teprve se narodí!” tišil ho šnek.

Vůl zmlkl. Přežvykoval, přežvykoval a přemýšlel. „Docela malé dítě?” řekl po chvilce. „Tak to na něj musím dát pozor. Jestli je opravdu zachránce světa, pak se to asi mnoha lidem nebude líbit. Jestli utlačovatelé už nebudou smět utlačovat, utiskovatelé utiskovat, násilníci mlátit... Budou mu chtít ublížit."

„Takhle jsem o tom ještě neuvažoval," řekl šnek překvapeně. „Máš pravdu, ale ty a já? Copak ho můžeme my dva ochránit?"

Vůl se zase zamyslel. „Nebude to nic moc, ale víš co? Až ho najdeš, vyřiď mu, že v mé stáji je vždycky místo. Mám tam trochu sena a slámy a zahřeji ho, kdyby mu byla zima. A chvíli dávat pozor můžu taky, kdyby se jeho maminka chtěla prospat." 

„Rád mu to vyřídím,” slibil šnek.

 

Kontakt

Římskokatolická farnost Vsetín Horní náměstí 134, 755 01 Vsetín 571 411 692, 731 402 160 favsetin@ado.cz